donderdag 13 oktober 2016

Mediabewustzijn

Omdat ik niet echt een televisiemens ben, deze uitzending niet gezien. Maar De Ceulaer echoot hier mijn jarenlange ergernis met dit soort uitzendingen. Mooi dat hij nog eens de bijna vergeten Neil Postman uit de kast haalt. Als leerling van Marshall McLuhan ("The media is the message") wees hij erop dat televisie in de context van de vrije markt totaal ongeschikt is als instrument om burgers adequaat te informeren. Hij liet daarbij niet na om ons toenmalig medialandschap te prijzen en ons op het hart te drukken er alles aan te doen om het Amerikaanse voorbeeld niet toe te laten. Helaas is de dam tegen de commercialisering van de media, die wij enkele decennia hadden verdedigd, nauwelijks 3 jaar na het verschijnen van "Amusing Ourselves to Death" doorbroken met de komst van VTM.
Nog zo'n (toen nog) revolutionaire analyse die Postman de wereld in stuurde was dat de business van TV-zenders er niet in bestaat om de producten van hun adverteerders aan ons te slijten maar integendeel: dat wij de producten zijn die ze verkopen aan hun adverteerders. Hij schreef dit 20 jaar voor Facebook en Google uitgevonden werden. Misschien wordt het tijd dat nieuwe generaties Postman herontdekken.




Marc Coucke was dinsdag te gast bij Van Gils & Gasten om te praten over 'eerlijke fiscaliteit'. © RV

Geen opmerkingen: