Omdat ik niet echt een televisiemens ben, deze uitzending niet gezien.
Maar De Ceulaer echoot hier mijn jarenlange ergernis met dit soort
uitzendingen. Mooi dat hij nog eens de bijna vergeten Neil Postman uit de kast haalt. Als leerling van Marshall McLuhan ("The media is the message") wees hij erop dat televisie
in de context van de vrije markt totaal ongeschikt is als instrument om
burgers adequaat te informeren. Hij liet daarbij niet na om ons
toenmalig medialandschap te prijzen en ons op het hart te drukken er
alles aan te doen om het Amerikaanse voorbeeld niet toe te laten. Helaas
is de dam tegen de commercialisering van de media,
die wij enkele decennia hadden verdedigd, nauwelijks 3 jaar na het
verschijnen van "Amusing Ourselves to Death" doorbroken met de komst van
VTM.
Nog zo'n (toen nog) revolutionaire analyse die Postman
de wereld in stuurde was dat de business van TV-zenders er niet in
bestaat om de producten van hun adverteerders aan ons te slijten maar
integendeel: dat wij de producten zijn die ze verkopen aan hun
adverteerders. Hij schreef dit 20 jaar voor Facebook en Google uitgevonden werden. Misschien wordt het tijd dat nieuwe generaties Postman herontdekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten