De wereld begrijpen en er een plaats in vinden is een oefening in afstand nemen én actief deel zijn. Onderhavige teksten zijn sporen van die oefening: reacties op de actualiteit of meedenken over samenleven. Ik zette deze blog op in 2006 bij wijze van test om te zien hoe zoiets werkt. Ik probeer er nu en dan aan te denken maar de praktijk leert dat ik met mijn hoofd meestal elders zit dan in de virtuele ruimte. Verwacht dus geen al te grote regelmaat. We doen ons best.
Veel leesplezier.
woensdag 8 juni 2016
Hoge berm verantwoordelijk voor onaangepast rijgedrag ?
Van de weg gemaaid. De precieze omstandigheden ter plekke ken ik niet. Fietsers op smalle wegen met weinig overzicht lopen inderdaad altijd gevaar, denk maar aan holle wegen. In Vlaanderen zijn er relatief weinig van die wegen omdat alles hier plat is. Wanneer de maïs hoog staat is het opletten geblazen. In de Ardennen, bijvoorbeeld, wordt je continu met dergelijke gevaarlijke situaties geconfronteerd. Het zou wel interessant zijn om een vergelijkende studie te maken. Mijn ervaring met holle wegen in Engeland is dat automobilisten daar heel alert reageren. Maar het gevaar totaal uitsluiten is natuurlijk onmogelijk. Conclusie? Eerste principe: een ongeval is nooit de schuld van begroeiing, of dat nu berm betreft of de boom die in de weg van de automobilist staat. De oplossing kan dus nooit zijn: het bermbeheer aanpassen aan veiligheidsnormen ten behoeve van wie niet in staat is om zijn rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden. 100 % risicoloze mobiliteit bestaat niet maar aangepast gedrag lost veel op en de indruk hier is dat de automobilist toch wel niet alert genoeg geweest is.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten